سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی سروسامان

برگزاری مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و تلاش همکارانمان در خبرگزای ابنا برای پوشش خبری گسترده این همایش بزرگ شیعی ، ما را از پیگیری لحظه به لحظه اخبار بیداری اسلامی و به خصوص خبرهای مربوط به بحرین بازداشت . ضمن پوزش از همه مخاطبان ارجمند ابنا ، به یاری خداوند متعال و با پایان موفقیت امیز اجلاس پنجم مجمع عمومی، اخبار بحرین از امروز مجددا بر روی سایت خبرگزاری ابنا درج خواهد شد.

به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ برگزاری مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و تلاش همکارانمان در خبرگزاری ابنا برای پوشش خبری گسترده این همایش بزرگ شیعی ، ما را از پیگیری لحظه به لحظه اخبار بیداری اسلامی و به خصوص خبرهای مربوط به بحرین بازداشت . ضمن پوزش از همه مخاطبان ارجمند ابنا ، به یاری خداوند متعال و با پایان موفقیت امیز اجلاس پنجم مجمع عمومی، اخباربحرین از امروز مجددا بر روی سایت خبرگزاری درج خواهد شد.

مناطق مختلف بحرین صحنه تظاهرات مسالمت آمیز مردمی درمحکومیت اقدامات سرکوبگرانه نیروهای بحرینی و تعرض آنان به شهروندان است.طی هفته گذشته تا کنون مردم بحرین دو شهید تقدیم انقلاب خود کرده اند.

آنچه در پی می اید تحولات امروز شنبه 26 شهریور 1390 و دویست و هفدهمین روز قیام اسلامی مردم بحرین است

ــ تشییع پیکر چهل و چهارمین شهید بحرین

عصر دیروز ـ جمعه 25 شهریور ـ چهل وچهارمین شهید بحرین شهید "سید صالح الهلایی" بر روی دستان مردم شجاع بحرین تشییع و در منطقه ستره به خاک سپرده شد.

گفتنی است در حمله نیروهای امنیتی و نظامی بحرینی در حمله به منطقه "ستره" یک جوان بحرینی ساکن این منطقه بر اثر استنشاق گاز سمی ناشی از گلوله‌های نیروهای امنیتی این کشور به شهادت رسید.

سید صالح الهلایی در مراسم تشییع پیکر " سید جواد الهاشم "چهل و سومین شهید انقلاب بحرین به شهادت رسید.  

سید جواد الهاشم چهل و سومین شهید انقلاب مردم بحرین است که دوشنبه 21 شهریور بر اثر استنشاق گازهای سمی مصدوم و چهارشنبه شب گذشته به شهادت رسید .

ــ مردم بحرین بسیار مظلوم واقع شده‌اند

حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی  در دیدار با سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به جریان بیداری اسلامی تصریح کردند: به دلیل منتشر نشدن صحنه جنایات در کشور بحرین در ابعاد بین‌المللی مردم این کشور بسیار مظلوم واقع شده‌اند.

ایشان گفتند: اقلیت این کشور که وابسته به خارج از بحرین هستند، در این کشور به ظلم و ستم می‌پردازند.

ــ محکومیت حمله به زنان در بحرین

جوانان انقلاب 14 فوریه با انتشار بیانیه ای تعرض آشکار نیروهای امنیتی بحرین به زنان بحرینی در منطقه " البلاد القدیم " را محکوم کرده و رژیم آل خلیفه را مسئول ارتکاب این جنایت ها و پیامدهای آن دانسته اند.

ــ برنامه آل خلیفه برای کوچاندن شیعیان

یکی از مشاوران سابق آل خلیفه از برنامه این رژیم برای کوچاندن شعیان بحرینی از این کشور و تغییر نسبت جمعیتی جهت در اقلیت قرار گرفتن آنها پرده برداشت.

پایگاه خبری التوافق به نقل از "صلاح البندر" نوشت: رژیم آل خلیفه بدنبال آن است که شیعیان بحرینی را از این کشور بیرون کند، تا آنها در این کشور در اقلیت قرار بگیرند.

وی افزود: رژیم آل خلیفه بقای خود را، در گرو کاهش نسبت جمعیتی شیعیان می بیند.
البندر در این اظهارات که به نام گزارش "البندر" معروف شده است، خاطرنشان کرد: رژیم ال خلیفه تلاش کرد تا نسبت شیعیان از 20 الی 30 درصد بیشتر نباشد، و با آنها بعنوان شهروند درجه دو برخورد شود.

البندر  تاکید کرد: در سال 2004 آل خلیفه 23 هزار عنوان شغلی ایجاد کرد که 19 هزار عنوان شغلی در اختیار بیگانگان قرار گرفت.
وی ادامه داد: رژیم آل خلیفه با ایجاد فرصتهای شغلی برای شعیان در خارج از کشور، آنها را به مهاجرت از بحرین تشویق کرد.

این مشاور سابق همچنین با اشاره به جلوگیری آل خلیفه از باز شدن پرونده اعطای تابعیت با اهداف سیاسی به بیگانگان، خاطرنشان کرد: 15 هزار نفر از کویت، اردن، مصر، مغرب و چند کشورعربی دیگر، در بحرین تابعیت گرفته اند.
ــ سرکوب مردم بحرین شدیدا ادامه دارد
عضو کنگره حمایت از ملت بحرین با اشاره به اوضاع نابسامان کشورش گفت که اوضاع بحرین هم اکنون بسیار بد است و سرکوب به شدیدترین وجه ادامه دارد.
"قاسم الهاشمی" عضو کنگره عمومی حمایت از مردم بحرین گفت: علاوه بر محدودیتهای شدید شبانه از انواع سلاحها از گلوله جنگی گرفته تا گلوله های پلاستیکی، گاز اشک آور، گازهای خفه کننده، بالگرد، زره پوش در بحرین به کار گرفته می شود و نظامیان عربستانی، پاکستانی، اردنی و بعثی های تکفیری به سرکوب مردم ادامه می دهند.
وی افزود: اوضاع به مراتب بدتر از قبل شده و در روزهای اخیر بسیاری از مردم از ناحیه سر و صورت مورد هدف قرار گرفته می گیرند. نظامیان بحرینی به مردم از نزدیک به طور عمد شلیک می کنند و نوعی سلاح وجود دارد که آسیب زیادی به سر و صورت مردم وارد می کند و اوضاع بحرین از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و به ویژه امنیتی بسیار بد است.
عضو  کنگره حمایت از مردم بحرین با اشاره به مواضع جانبدارانه "خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر خارجه بحرین از اسرائیل تصریح کرد: از نظر ما وی مشروعیت و لیاقت بحرین را ندارد و اظهاراتی که وی درحمایت از اسرائیل بیان کرده است توهین و تحقیر ملت بحرین و همه امت اسلامی است.
وی افزود: خالد آل خلیفه عباراتی ناپسند بر زبان آورده که مخالف تعالیم کتاب مقدس ما مسلمانان درباره سربلندی و عزت مسلمانان است وی بنده و مزدور آمریکا، اسرائیل و اروپا است و نماینده ملت بحرین نیست. ما از  آن شدیدا اعلام برائت می کنیم و این موضع گیری را به عنوان سند حفظ می کنیم تا علیه وی برای محاکمه عادلانه اش استفاده کنیم. این موضع گیری خطرناک و مغایر با همه ارزشهای اخلاقی، دینی است و بندگی آشکار در برابر غرب است.


[ شنبه 90/6/26 ] [ 9:7 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]

 آنچه در این پادکست می‌شنوید، برگزیده‌ای بیانات ولی‌امر مسلمین در طول ماه‌های اخیر است

که معظم‌له در آن به بررسی چگونگی پیروزی ملت‌های منطقه در انقلاب‌هایشان پرداخته‌اند.

 حجم : 1،441 مگابایت | فرمت MP3

لینک دانلود : مستقیم

سلامتی و فرج امام زمان (عج) صلوات


[ شنبه 90/6/26 ] [ 9:0 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]


کلیپی زیبا از دیدار نزدیک و چهره به چهره امام خامنه ای با افراد حاضر در نخستین نشست اجلاس بیداری اسلامی “تهران”
این کلیپ مربوط میشه به بعد از اتمام سخنرانی آقا، که آقا با ازدحام جمعیت رو به رو میشه.
دریافت فایل تصویری
مستقیم
حجم:11،699مگابایت
سلامتی آقا امام زمان(عج)وامام خامنه ای صلوات


[ شنبه 90/6/26 ] [ 8:56 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]

 نکته اصلی اینجاست که چگونه در همان روز اول مسابقات دو کشتی گیر ایران در قرعه کشی با این حریفان روبرو شدند.به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از مشرق، در حالی مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان در شهر استامبول ترکیه به پایان رسید که تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب دو مدال طلا و یک برنز بعد از روسیه و ترکیه روی سکوی سوم قرار گرفت.

 

مهمترین حادثه این مسابقات عدم رویارویی دو کشتی گیر ایران در اوزان 55 و 96 کیلوگرم با حریفانی از رژیم اشغالگر قدس بود. محسن حاجی پور و قاسم رضایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و همسویی با سیاستهای به جا و حق طلبانه جمهوری اسلامی از مبارزه با حریفان رژیم صهیونیستی سرباز زدند تا فریاد مظلومیت مردم فلسطین بار دیگر و این بار درعرصه ورزش به گوش همه جهان برسد.

 

محسن حاجی پور در حالیکه می توانست به راحتی حریف مولداوی خود را شکست دهد برای جلوگیری از مصاف با حریف صهیونیست خود شکست را پذیرا شدو قاسم رضایی نیز در 96 کیلوگرم در همان دور اول باید  با حریفی از رژیم اشغالگر قدس مبارزه می کرد که از این کار سرباز زد.

 

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مورد قرعه دو ملی پوش ایران و برخورد با رژیم اشغالگر قدس می گوید: صد در صد این قرعه ها عمدی بود. برنامه دادن به کامپیوتر کاری ندارد. سال قبل در 55 و 96 کیلوگرم قهرمان جهان شدیم و آنها این دو وزن ما را با قرعه اشغالگر قدس روبرو کردند. در 55 کیلوگرم جای کشتی گیران کرواسی و اسرائیل را عوض کردند. برای این دو کشتی گیرمان خیلی ناراحت شدم. قاسم رضایی صد در صد فینالیست می شد و حاجی پور هم حداقل می توانست سهمیه المپیک را بگیرد.

 

اما سعید عبدولی در همان روز اول حقانیت کشتی فرنگی ایران را به اثبات رساند و ثابت کرد در شرایط برابر قهرمانی جهان تنها و تنها برازنده شیر مردان ایران است.

 

اما نکته اصلی اینجاست که چگونه در همان روز اول مسابقات دو کشتی گیر ایران در قرعه کشی با این حریفان روبرو شدند!!آیا لابی صهیونیستها و مسائل پشت پرده فیلا در این امر دخیل نبوده است؟با توجه به افتخار آفرینی ستاره های کشتی ایران در میادین جهانی و المپیک که باعث پرآوازه تر شدن نام ایران اسلامی در جهان می شود این بار صهیونیست ها میدان نبرد را به تشک کشتی آورده اند و با توجه به اینکه می دانند ورزشکاران ایرانی آنها را به رسمیت نمی شناسند و حاضر به مبارزه با آنها نیستند با اعمل نفوذ در فیلا سعی دارند شرایط را برای مدال آوری قهرمانان ایران سخت کنند. او با اقتدار و مبارزات بسیار حساب شده با شکست تمامی حریفان خود به قهرمانی رسید.اما روز دوم مسابقات باز هم برای ایران شراطی پیش آمد که قهرمانی را بسیار دشوار می کرد و آن رویکرد و نگرش مثبت فیلا به میزبان مسابقات بود که گریبان حبیب اله اخلاقی را گرفت و با رای داوران مقابل حریف ترک شکست خورد.

 

در 66 کیلوگرم امید نوروزی بار دیگر اقتدار کشتی فرنگی ایران را به رخ کشیدوبا شکست حریفانش بر مدال طلا بوسه زد وپرچم ایران را برای دومین مرتبه در سالن مسابقات به اهتزاز در آورد تایک سال مانده به آغاز مسابقات المپیک بسیار امیدوار به کسب اولین مدال کشتی فرنگی در تاریخ المپیک باشیم. و اما در 120 کیلوگرم بشیر باباجان زاده برای اولین بار ایران را در این وزن به مدال رساند وبا کسب مدال برنز قرار گرفتن تیم ایران بر سکوی مسابقات را تضمین کرد تا در روز آخر منتظر درخشش کشتی گیر 74 کیلویی خود باشیم ولی با شکست از حریفان روسیه و سوئد از دور مسابقات کنار رفت.قرار گرفتن روی سکوی سوم با 5 کشتی گیر و کسب سه سهمیه المپیک نتیجه بسیار خوبی بود اما بی شک عدم رویارویی دو کشتی گیر کشورمان با حریفانی از رژیم اشغالگر قدس سالهای متمادی در ذهن علاقه مندان به کشتی خواهد ماند و ندای مظلومیت ملت زجر کشیده فلسطین جاودانه خواهد شد و نشان داد که حتی لابی صهیونیست ها با فیلا هم نمی تواند سدی مقابل پهلوانان ایرانی باشد هر چند که مسئولان باید تاکتیک های جدیدی برای مقابله با برنامه آنها تدارک ببینند.

 


[ شنبه 90/6/26 ] [ 3:54 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]

در حاشیه این دیدار خبرساز که تحت تدابیر شدید امنیتی در استامبول ترکیه برگزار شد،هواداران تیم فوتبال بشیکتاش با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین حمایت خود را از مردم مظلوم این کشور اعلام کردند


هواداران تیم فوتبال بشیکتاش ترکیه در حاشیه دیدار این تیم مقابل نماینده رزیم اشغالگر صهیونسیتی شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند تا به این شکل اعتراض خود را به حضور بازیکنان تیم فوتبال مکابی رژیم صهیونیستی در استامبول نشان دهند.

به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از شفاف، در حاشیه این دیدار خبرساز که تحت تدابیر شدید امنیتی در استامبول ترکیه برگزار شد،هواداران تیم فوتبال بشیکتاش با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین حمایت خود را از مردم مظلوم این کشور اعلام کردند اما ماموران امنیتی این دیدار اجازه حضور این هواداران با پرچم فلسطین به داخل ورزشگاه را نداند به همین خاطر هواداران بشیکتاش در جریان این بازی بارها شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند.

تیم فوتبال بشیکتاش در پایان این دیدار با نتیجه پر گل پنج بر سفر تیم فوتبال مکابی رژیم سهیونیستی را شکست دادند تا ضمن تحقیر نماینده رژیم صهیونیستی پیروزی خود را به مردم فلسطین تقدیم کنند.

[ شنبه 90/6/26 ] [ 3:52 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]

 

 

شناسد که به آن پیشنهاد صلح یا آتش بس بدهد.
سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاع و امنیت مشرق در خصوص پیش شرط های قبول پیشنهاد آتش بس گروهک پژاک توسط ایران گفت: تا خروج بدون قید و شرط آنها از مرزهای کشورمان هیچ موضوعی قابل بحث نخواهد بود.وی افزود: تا زمانی که این افراد خاک جمهوری اسلامی ایران را ترک نکنند مطمئن باشند که نفر به نفرشان را تعقیب خواهیم کرد.سردار عراقی در خصوص شیوه های مقابله با اقدامات تروریستی پژاک به مشرق گفت: نیروهای زبده سپاه پاسداران متناسب با هر نوع تاکتیکی، شیوه های مقابله به مثل را آموخته اند و با توجه به فعالیت های چریکی پژاک، ما نیز با روش های مناسب با این شیوه مقابله می کنیم که خوشبختانه دستاوردهای خوبی هم به همراه داشته است.سردار سلامی: پژاک را به رسمیت نمی شناسیم که پیشنهاد آتش بس بدهیمسردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در پاسخ به سوال مشرق درباره شایعات اخیر برخی رسانه های ضدانقلاب درباره ارائه پیشنهاد آتش بس از سوی سپاه تاکید کرد: سپاه پاسداران اصلا گروهکی به نام پژاک را به رسمیت نمی شناسد که به آن پیشنهاد صلح یا آتش بس بدهد؛ آنها مشتی تروریست هستند که ما بنا به وظایف ذاتی و قانونی خود با آنها مبارزه می کنیم.

سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز درباره شایعات اخیر برخی رسانه های ضدانقلاب درباره ارائه پیشنهاد آتش بس از سوی سپاه تاکید کرد: سپاه پاسداران اصلا گروهکی به نام پژاک را به رسمیت نمی

 

 

 

 

 

 

 

 

وی درباره حجم اقدامات تروریستی پژاک نیز گفت: آنها یک سری لکه های ناامنی هستند که سپاه با آنها برخورد می کند.

 


[ شنبه 90/6/26 ] [ 3:47 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]


[ شنبه 90/6/26 ] [ 3:36 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]

 گروهک منافقین جهت ادامه حرکت اعتراضی و دامن زدن به درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف سوریه تلاش گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از تعامل نیوز، گروهک منافقین ضمن ارتباط با گروه‌های مخالف سوریه، در کشورهای غربی برای هماهنگ کردن و سازماندهی اپوزیسیون آن کشور جهت ادامه حرکت اعتراضی و دامن زدن به درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف سوریه تلاش گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.تماسهای منافقین با فرید ”از اپوزیسیون سوریه" برای آموزش روش‌های مقابله با حکومت سوریه ـ دیوید کلیگور (نماینده پارلمان کانادا و رئیس کمیته حمایت از مقر اشرف) برای نامه‌نگاری به سازمان ملل و کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد (خانم پیلای) به حمایت از مقر اشرف همچنین اسقف‌های کاتولیک کانادا، رئیس کنگره یهیودیان مونترال و برخی سناتورهای کانادایی از جمله تحرکات اخیر گروهک در این ارتباط است.

 

 


[ شنبه 90/6/26 ] [ 3:13 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]


[ شنبه 90/6/26 ] [ 3:1 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

السّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

الحمدللَّه ربّ العالمین و الصّلوة والسّلام على سیّدنا محمّد و آله الطّیّبین و صحبة المنتجبین.

 قال اللَّه العزیز الحکیم: بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم. «یا أیّها النّبىّ اتّق اللَّه و لا تطع الکافرین و المنافقین انّ اللَّه کان علیماً حکیماً. واتّبع ما یوحى الیک من ربّک انّ اللَّه کان بما تعملون خبیراً. و توکّل على‌اللَّه و کفى باللَّه وکیلاً».(1)

 به حضار گرامى و میهمانان عزیز خوشامد میگویم. آنچه ما را در اینجا گرد آورده، بیدارى اسلامى است؛ یعنى حالت برانگیختگى و آگاهى‌اى در امت اسلامى که اکنون به تحولى بزرگ در میان ملتهاى این منطقه انجامیده و قیامها و انقلابهائى را پدید آورده که هرگز در محاسبه‌ى شیاطین مسلط منطقه‌اى و بین‌المللى نمى‌گنجید؛ خیزشهاى عظیمى که حصارهاى استبداد و استکبار را ویران و قواى نگهبان آنها را مغلوب و مقهور ساخته است.

 شک نیست که تحولات بزرگ اجتماعى، همواره متکى به پشتوانه‌هاى تاریخى و تمدنى و محصول تراکم معرفتها و تجربه‌ها است. در صدوپنجاه سال اخیر حضور شخصیتهاى فکرى و جهادى بزرگ جریانساز اسلامى در مصر و عراق و ایران و هند و کشورهاى دیگرى از آسیا و آفریقا، پیش‌زمینه‌هاى وضع کنونى دنیاى اسلامند.

 همچنانکه تحولات دهه‌هاى پنجاه و شصت میلادى در تعدادى از این کشورها که به رژیمهاى غالباً متمایل به تفکرات و ایدئولوژیهاى  مادى منتهى شد و به اقتضاى طبیعت خود پس از چندى در دام قدرتهاى استکبارى و استعمارى غرب گرفتار آمد، تجربه‌هاى درس‌آموزى‌اند که سهم وافرى در شکل دادن به اندیشه‌ى عمومى و عمیق کنونى دنیاى اسلام دارند.

 ماجراى انقلاب کبیر اسلامى در ایران که در آن به تعبیر امام خمینى عظیم، خون بر شمشیر پیروز شد و تشکیل نظام ماندگار و مقتدر و شجاع و پیش‌رونده‌ى جمهورى اسلامى و تأثیر آن در بیدارى اسلامى امروز، نیز خود داستان مفصل و در خور بحث و تحقیقى است که یقیناً فصل مشبعى در تحلیل و تاریخ‌نگارى  وضعیت کنونى دنیاى اسلام را به خود اختصاص خواهد داد.

 حاصل آنکه حقایق رو به افزایش کنونى در دنیاى اسلام، حوادث بریده از ریشه‌هاى تاریخى و زمینه‌هاى اجتماعى و فکرى نیستند تا دشمنان یا سطحى‌نگران بتوانند آن را موجى گذرا و حادثه‌اى در سطح بینگارند و با تحلیلهاى انحرافى و غرض‌آلود، مشعل امید را در دل ملتها خاموش سازند.

 من در این گفتار برادرانه میخواهم بر روى سه نقطه‌ى اساسى درنگ کنم:

 1- نگاهى اجمالى به هویت این قیامها و انقلابها.

 2- خطرات و آسیبهاى بزرگى که بر سر راه آن قرار دارد.

 3- پیشنهادهائى در علاج‌جوئى و پیشگیرى از آسیبها و خطرها.

 1- در موضوع اول، به نظر من مهمترین عنصر در این انقلابها، حضور واقعى و عمومى مردم در میدان عمل و صحنه‌ى مبارزه و جهاد است، نه فقط با دل و خواست و ایمانشان، بلکه علاوه بر آن، با جسم و تنشان. فاصله‌ى عمیقى است میان چنین حضورى با قیامى که به وسیله‌ى یک جمع نظامى یا حتى یک گروه مبارز مسلح در برابر چشمان بى‌تفاوت مردم یا حتى مورد رضایت آنان انجام میگیرد.

 در حوادث دهه‌ى پنجاه و شصت در تعدادى از کشورهاى آفریقا و آسیا، بار سنگین انقلاب را نه قشرهاى گوناگون مردم و جوانان از همه جاى کشورها، که دستجات کودتاگر یا هسته‌هاى کوچک و محدود مسلح بر دوش داشتند. آنها تصمیم گرفتند و عمل کردند و آنگاه که خودشان یا نسل پس از آنها بر اثر انگیزه‌ها و عوامل قابل شمارش، راه خود را عوض کردند، انقلابها به ضد خود تبدیل شد و دشمن بار دیگر بر آن کشورها تسلط یافت. این بکلى متفاوت است با تحولى که بر دوش توده‌ى مردم است و آنهایند که جسم و جان خود را به میدان مى‌آورند و با مجاهدت و فداکارى، دشمن را از صحنه بیرون میرانند.

 در اینجا این مردم‌اند که شعارها را میسازند، هدفها را معین میکنند، دشمن را شناسائى و معرفى و تعقیب میکنند، آینده‌ى مطلوب را، اگر چه به اجمال، ترسیم میکنند و در نتیجه اجازه‌ى انحراف و سازش با دشمن و تغییر مسیر را به خواص سازشکار و آلوده و به طریق اولى به عوامل نفوذى دشمن نمیدهند.

 در حرکت مردمى ممکن است کار انقلاب با تأخیر انجام گیرد، ولى از سطحى‌گرى و ناپایدارى به دور است؛ کلمه‌ى طیبه‌اى است مصداق کلام خداوند که فرمود:

 «ألم تر کیف ضرب اللَّه مثلاً کلمة طیّبة کشجرة طیّبة اصلها ثابت و فرعها فى السّماء».(2) من وقتى پیکر دلاور ملت پر افتخار مصر را از تلویزیون در میدان تحریر دیدم، یقین کردم که این انقلاب پیروز خواهد شد. حقیقتى را بگویم: پس از پیروزى انقلاب اسلامى و تشکیل نظام اسلامى در ایران که زلزله‌ى عظیمى را در حکومتهاى دنیاطلبان شرق و غرب پدید آورد و ملتهاى مسلمان را در جوش و خروشى بى‌سابقه انداخت، ما غالباً انتظار داشتیم که مصر پیش از همه جا به پا خیزد. سابقه‌ى جهاد و روشنفکرى و تربیت شخصیتهاى بزرگ مجاهد و متفکر در مصر، این توقع را در دل ما برمى‌انگیخت. اما از مصر صداى واضحى شنیده نمیشد. من در دل، خطاب به ملت مصر این شعر ابوفراس را زمزمه میکردم: اَراکَ عَصِیَّ الدَّمعِ شیُمتُک الصبر/اَما لِلهوى نهىٌ علیک و لا امرٌ

 وقتى ملت مصر را در میدان تحریر و میادین دیگر شهرهاى مصر دیدم، پاسخ خود را شنیدم. ملت مصر با همان زبان دل به من میگفت:

 بَلى اَنَا مُشتاقٌ و عِندِىَ لَوعةٌ/ولکنَّ مِثلى لایُذاعُ لهُ سِرٌّ

 این سرّ مقدس؛ یعنى انگیزه و عزم قیام، بتدریج در ذهنیت ملت مصر قوام یافت و شکل گرفت و در لحظه‌ى مناسب تاریخى، عریان در صحنه‌اى پرشکوه به میدان آمد.

 تونس و یمن و لیبى و بحرین هم دقیقاً محکوم به همین حکمند؛ «و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلاً.»(3)

 در چنین انقلابهائى، اصول و ارزشها و هدفها، نه در مانیفستهاى پیش‌ساخته‌ى گروهها و حزبها، بلکه در ذهن و دل و خواست آحاد مردمِ حاضر در صحنه، نگاشته و در قالب شعارها و رفتارهاى آنان اعلام و تثبیت میشود.

 با این محاسبه بروشنى میتوان تشخیص داد که اصول انقلابهاى کنونى منطقه، مصر و دیگر کشورها، در درجه‌ى اول اینها است:

 احیاء و تجدید عزت و کرامت ملى که در طول زمان با دیکتاتورى حاکمان فاسد و با سلطه‌ى سیاسى آمریکا و غرب، در هم شکسته و پایمال شده است.

 برافراشتن پرچم اسلام که عقیده‌ى عمیق و دلبستگى دیرین مردم است و برخوردارى از امنیت روانى و عدالت و پیشرفت و شکوفائى‌اى که جز در سایه‌ى شریعت اسلامى به دست نخواهد آمد.

  ایستادگى در برابر نفوذ و سلطه‌ى آمریکا و اروپا که در طول دو قرن بیشترین لطمه و خسارت و تحقیر را بر مردم این کشورها وارد آورده‌اند.

 مبارزه با رژیم غاصب و دولت جعلى صهیونیست که استعمار چون خنجرى در پهلوى کشورهاى منطقه فرو برده و وسیله‌اى براى ادامه‌ى سلطه‌ى اهریمنى خود ساخته و ملتى را از سرزمین تاریخى خود بیرون رانده است.

 بى‌شک این حقیقت که انقلابهاى منطقه متکى به این اصول و خواستار تحقق آنها است، مورد پسند آمریکا و غرب و صهیونیسم نیست و آنها همه‌ى تلاش خود را به کار میبرند تا آن  را انکار کنند، ولى واقعیت با انکار آن دگرگون نمیشود.

 مردمى بودن این انقلابها مهمترین عنصر در تشکیل هویت آنها است. قدرتهاى خارجى که با آخرین توانائیها و شگردهاى خود سعى میکردند حکام مستبد و فاسد و وابسته را در این کشورها حفظ کنند و تنها هنگامى از حمایت آنها دست برداشتند که قیام و عزم مردم، هیچگونه امیدى براى آنها باقى نگذاشت، حق ندارند خود را در پیروزى این انقلابها سهیم بدانند. در جائى مانند لیبى هم، ورود و دخالت آمریکا و ناتو نمیتواند حقیقت را مشوب کند. در لیبى، ناتو ضایعه‌هاى بى‌جبران آفریده است. اگر دخالت نظامى ناتو و آمریکا نبود، ممکن بود مردم اندکى دیرتر پیروز شوند، ولى در عوض این همه زیرساخت نابود نمیشد؛ این همه نفوس بى‌گناه از زنان و کودکان کشته نمیشدند و آنگاه دشمنانى که خود سالها همراه و همدست قذافى بوده‌اند، مدعى حق دخالت در این کشور مظلوم و جنگ‌زده، نمیشدند.

 مردم و نخبگان مردمى و کسانى که از مردم برآمده‌اند، خود صاحبان این انقلابها و متعهد به حراست از آن و ترسیم‌کننده‌ى مسیر آینده و رو به تکامل آن میباشند و خواهند بود ان‌شاءاللَّه.

 2- در موضوع آسیبها و خطرها. نخست باید تأکید کنم که خطر هست، ولى راه مصونیت از آن نیز هست. توجه به خطر نباید ملتها را بترساند. بگذارید دشمنانتان از شما بترسند و بدانید که : «انّ کید الشّیطان کان ضعیفا».(4) خداوند درباره‌ى گروهى از مجاهدان صدر اسلام میفرماید: «الّذین قال لهم النّاس انّ النّاس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایماناً و قالوا حسبنا اللَّه و نعم الوکیل. فانقلبوا بنعمة من اللَّه و فضل لّم یمسسهم سوء و اتّبعوا رضوان اللَّه و اللَّه ذو فضل عظیم».(5)

 خطرها را باید شناخت تا در مواجهه با آن حیرت و تردید پیش نیاید و چاره و علاج، شناخته شده باشد.

 ما با این خطرها پس از پیروزى انقلاب اسلامى روبه‌رو شدیم و آنها را شناختیم و تجربه کردیم و به خواست خدا و رهبرى امام خمینى و بصیرت و فداکارى مردممان، از بیشتر آنها بسلامت گذشتیم. البته توطئه‌ها از سوى دشمن و عزم راسخ از سوى ملت ما همچنان ادامه دارد.

 من این آسیبها را به دو قسم میکنم: آنها که در درون خود ما ریشه دارد و از ضعفهاى ما بر میخیزد، و آنها که دشمن به طور مستقیم آن را برنامه‌ریزى میکند.

 دسته‌ى اول، چیزهائى از این قبیل است: احساس و گمان اینکه با سقوط حاکم وابسته و فاسد و دیکتاتور، کار تمام شد. راحتىِ خیالِ ناشى از احساس پیروزى و به دنبال آن کم شدن انگیزه‌ها و سست شدن عزمها، نخستین خطر است. و آنگاه این خطر مهیبتر میشود که اشخاص در صدد تصاحب سهم ویژه در غنیمتِ به دست آمده باشند.

 ماجراى جنگ اُحد و غنیمت‌جوئى مدافعان تنگه که به شکست مسلمانان انجامید و مجاهدان از سوى خداوند متعال سرزنش شدند، یک نمونه‌ى نمادین است که هرگز نباید از یادها برد. مرعوب شدن از هیمنه ظاهرى مستکبران و احساس ترس از آمریکا و دیگر قدرتهاى مداخله‌گر، آسیب دیگرى از این دسته است که باید از آن پرهیز کرد. نخبگان شجاع و جوانها باید این ترس را از دلها بیرون کنند. اعتماد به دشمن و در دام لبخندها و وعده‌ها و حمایتهاى آنها افتادن نیز آسیب بزرگ دیگرى است که به طور ویژه باید پیشروان و نخبگان از آن بر حذر باشند. دشمن را با علاماتش در هر لباس باید شناخت و از کید او که در مواردى در پسِ ظاهرِ دوستى و کمک پنهان میشود، باید ملت و انقلاب را مصون ساخت. روى دیگر این صفحه، مغرور شدن و دشمن را غافل دانستن است؛ شجاعت را باید با تدبیر و حزم در هم آمیخت. در مقابل شیطان جن و انس، باید همه‌ى ذخائر الهى در وجود خود را به کار گرفت. ایجاد اختلاف و به جان هم انداختن انقلابیون و رخنه در پشت جبهه‌ى مبارزه، نیز آفتى بزرگ است که با همه‌ى توان باید از آن گریخت.

 آسیبهاى دسته‌ى دوم را غالباً ملتهاى این منطقه در حوادث گوناگون آزموده‌اند. نخستین آسیب، بر روى کار آوردن عناصرى است که خود را متعهد به آمریکا و غرب میدانند. غرب میکوشد پس از سقوط ناگزیر مهره‌هاى وابسته، اصل سیستم و اهرمهاى اصلى قدرت را حفظ کند و سر دیگرى را بر روى این بدن بگذارد و بدین وسیله سلطه‌ى خود را همچنان ادامه دهد. این به معناى هدر رفتن همه‌ى تلاشها و مجاهدتها است. در این مرحله اگر با مقاومت و هشیارى  مردم مواجه شوند، میکوشند تا بدیلهاى انحرافى گوناگون در پیش پاى نهضت و مردم بگذارند. این سناریو میتواند پیشنهاد مدلهاى حکومتى و قانون اساسى‌هائى باشد  که کشورهاى اسلامى را بار دیگر در دام وابستگى فرهنگى و سیاسى و اقتصادى به غرب بیفکند، و میتواند نفوذ میان انقلابیون و تقویت مالى و رسانه‌اى یک جریانِ نامطمئن و به حاشیه راندن جریانهاى اصیل در انقلاب باشد. این نیز به معنى بازگرداندن سلطه‌ى غرب و تثبیت مدلهاى نوسازى شده‌ى غربى و بیگانه از اصول انقلاب و در نهایت، تسلط آن‌ها بر اوضاع است.

 اگر این تاکتیک نیز به نتیجه نرسد، تجربه‌ها به ما میگوید که آنگاه روشهائى چون هرج و مرج و تروریزم و جنگ داخلى میان پیروان ادیان یا قومیتها یا قبائل و احزاب و یا حتى میان ملتها و دولتهاى همسایه، و همراه با آن، حصر اقتصادى و تحریم و بلوکه کردن سرمایه‌هاى ملى و نیز هجوم همه جانبه‌ى تبلیغاتى و رسانه‌اى را در پیش خواهند گرفت. مقصود آنان از این همه، خسته و نومید کردن مردم و مردد و پشیمان کردن مبارزان است، که میدانند در این صورت، شکست دادن انقلاب، ممکن و آسان خواهد شد. ترور نخبگان صالح و مؤثر یا بدنام کردن برخى از آنان و از سوئى خریدن کسانى از سست‌عنصران، نیز در شمار روشهاى متداول قدرتهاى غربى و مدعیان تمدن و اخلاق است.

 در ایران اسلامى، اسناد لانه‌ى جاسوسى که به دست انقلاب افتاد، نشان داد که همه‌ى این توطئه‌ها، بدقت از سوى رژیم ایالات متحده‌ى آمریکا براى ملت ایران برنامه‌ریزى شده بود. براى آنان بازگرداندن ارتجاع و استبداد و حاکمیت وابسته در کشورهاى انقلابى، اصلى است که همه‌ى این روشهاى کثیف را تجویز میکند.

 3- در آخرین بخشِ سخنانم، توصیه‌هائى را بر اساس تجربه‌ى عینى خودمان در ایران و آنچه از مطالعه‌ى دقیق دیگر کشورها به دست آمده است، در معرض دید و تشخیص و انتخاب شما میگذارم. شک نیست که شرائط ملتها و کشورها در همه چیز یکسان نیست، ولى بیناتى وجود دارد که میتواند براى همه مفید باشد.

 اولین سخن آن است که با توکل به خداوند و اعتماد و حسن ظن به وعده‌هاى مؤکد نصرت الهى در قرآن و به کارگیرى خرد و عزم و شجاعت، میتوان بر همه‌ى این موانع فائق آمد و پیروزمندانه از آنها عبور کرد. البته کارى که شما بدان همت گماشته‌اید، بسى بزرگ و سرنوشت‌ساز است. پس باید زحمات بزرگ را هم به خاطر آن تحمل کرد. امیرالمؤمنین على (علیه السّلام) در خطبه‌ای فرموده است: فانّ اللَّه لم یقصم جبّارى دهر قطّ الّا بعد تمهیل و رخاء و لم یجبر عظم أحد من الامم الّا بعد أزل و بلاء و فى دون ما استقبلتم من عتب و ما استدبرتم من خطب معتبر.(6)

 توصیه‌ى مهم آن است که خود را همواره در میدان بدانید: «فاذا فرغت فانصب».(7) همیشه خداوند را حاضر و کمک‌کار خود بدانید: «و الى ربّک فارغب».(8) و پیروزیها ما را دچار غرور و غفلت نکند: «اذا جاء نصراللَّه و الفتح و رأیت النّاس یدخلون فى دین اللَّه افواجاً فسبّح بحمد ربّک واستغفره انه کان توابا».(9) اینها پشتوانه‌هاى حقیقى‌یک ملت مؤمن است.

 توصیه‌ى دیگر، بازخوانى دائمى اصول انقلاب است. شعارها و اصول باید تنقیح و با مبانى و محکمات اسلام تطبیق داده شوند. استقلال، آزادى، عدالتخواهى، تسلیم نشدن در برابر استبداد و استعمار، نفى تبعیضهاى قومى و نژادى و مذهبى، نفى صریح صهیونیزم؛ اینها ارکان نهضتهاى امروز کشورهاى اسلامى است و همه برگرفته از اسلام و قرآن است.

 اصولتان را روى کاغذ بنویسید؛ اصالتهاى خود را با حساسیت بالا حفظ کنید؛ نگذارید اصول نظام آینده‌ى شما را دشمنان شما بنویسند؛ نگذارید اصول اسلامى در پاى منافع زودگذر قربانى شود. انحراف در انقلابها، از انحراف در شعارها و هدفها آغاز میشود. هرگز به آمریکا و ناتو و به رژیمهاى جنایتکارى چون انگلیس و فرانسه و ایتالیا که زمانى دراز سرزمین شما را میان خود تقسیم و غارت کردند، اعتماد نکنید؛ به آنها سوء ظن داشته باشید و لبخند آنها را باور نکنید؛ پشت این لبخندها و وعده‌ها، توطئه و خیانت نهفته است. راه حل خود را خود با بهره‌گیرى از سرچشمه‌ى فیاض اسلام به دست آورید و نسخه‌هاى بیگانه را به خودشان پس دهید.

 توصیه‌ى مهم دیگر پرهیز از اختلافات مذهبى، قومى، نژادى، قبیله‌اى و مرزى است. تفاوتها را به رسمیت بشناسید و آن را مدیریت کنید. تفاهم میان مذاهب اسلامى کلید نجات است. آنها که آتش تفرقه‌ى مذهبى را با تکفیر این و آن دامن میزنند، اگر خودشان هم ندانند، مزدور و عمله‌ى شیطانند.

 نظام‌سازى کار بزرگ و اصلى شما است. این کارى پیچیده و دشوار است. نگذارید الگوهاى لائیک یا لیبرالیسم غربى، یا ناسیونالیسم افراطى، یا گرایشهاى چپ مارکسیستى، خود را بر شما تحمیل کند.

 اردوگاه شرق چپ فرو ریخت و بلوک غرب فقط با خشونت و جنگ و خدعه بر سر پا مانده و عاقبت خیرى براى آن متصور نیست. گذشت زمان به زیان آنها و به سود جریان اسلام است. هدف نهائى را باید امت واحده‌ى اسلامى و ایجاد تمدن اسلامى  جدید بر پایه‌ى دین و عقلانیت و علم و اخلاق، قرار داد.

 آزادى فلسطین از چنگال درنده‌ى صهیونیستها نیز هدفى بزرگ است. کشورهاى بالکان و قفقاز و آسیاى غربى پس از هشتاد سال از چنگال شوروى سابق نجات یافتند؛ چرا فلسطین مظلوم نتواند پس از هفتاد سال از اسارت صهیونیستهاى ظالم نجات یابد؟

 نسل امروزِ کشورهاى اسلامى این ظرفیت را دارد که به چنین کارهاى بزرگى بپردازد. نسل جوان امروز مایه‌ى افتخار نسلهاى پیشین خویش است. به قول شاعر عرب:

 قالوا: ابوالصَّخر مِن شَیبان قُلتُ لَهُم/کلاّ لَعمَرى ولکن منهُ شیبانٌ‌

 وَ کَم اَبٍ قد عَلاَ بِابنٍ ذُرى شَرَفٍ/کما عَلا برسول اللَّه عدنانٌ‌

 به نسل جوان خود اعتماد کنید، روح اعتماد به نفس را در آنان زنده کنید، و از تجربه‌هاى مجربان و پیران، آنها را بهره‌مند سازید. دو نکته‌ى مهم در اینجا وجود دارد:

 اول آنکه ملتهاى انقلاب کرده و آزاد شده، یکى از مهمترین خواسته‌هایشان حضور و نقش قاطع مردم و آرائشان در مدیریت کشور است، و چون مؤمن به اسلامند، پس مطلوب آنان «نظام مردمسالارى اسلامى» است؛ یعنى حاکمان با رأى مردم برگزیده میشوند و ارزشها و اصول حاکم بر جامعه، اصول مبتنى بر معرفت و شریعت اسلامى است. این خود میتواند در کشورهاى گوناگون به اقتضاى شرائط، با شیوه‌ها و شکلهاى گوناگون تحقق یابد، ولى با حساسیت کامل باید مراقب بود که این با دموکراسى لیبرال غربى اشتباه نشود. دموکراسى لائیک و در مواردى ضد مذهب غربى با مردمسالارى اسلامى که متعهد به ارزشها و خطوط اصلى اسلامى در نظام کشور است، هیچ نسبتى ندارد.

 نکته‌ى دوم آن است که اسلامگرائى نباید با تحجر و قشرى‌گرى و تعصبهاى جاهلانه و افراطى مشتبه گردد. مرز میان این دو نیز باید پر رنگ باشد. افراطهاى  مذهبى که غالباً با خشونت کور همراه است، عامل عقب‌ماندگى و دور شدن از هدفهاى والاى انقلاب است، و این به نوبه‌ى خود مایه‌ى جدا شدن مردم و در نتیجه شکست انقلاب خواهد بود. خلاصه کنم:

 سخن از بیدارى اسلامى، سخن از یک مفهوم نامشخص و مبهم و قابل تأویل و تفسیر نیست؛ سخن از یک واقعیت خارجىِ مشهود و محسوس است که فضا را انباشته و قیامها و انقلابهاى بزرگى  را پدید آورده و مهره‌هاى خطرناکى از جبهه‌ى دشمن را ساقط کرده و از صحنه بیرون رانده است. با این حال، صحنه همچنان سیال و نیازمند شکل دادن و به سرانجام رساندن است. آیاتى که در طلیعه‌ى سخن تلاوت شد، دستورالعمل کامل و کارسازى است؛ براى همیشه و بویژه در این برهه‌ى حساس و سرنوشت‌ساز. خطاب به پیامبر اکرم (صلّى اللَّه علیه و آله و سلم) است، ولى در واقع ما همگى بدان مخاطب و مکلفیم. در این آیات، تقوا با همان معنى  بلند و گسترده‌اش، اولین توصیه است، و سپس سرپیچیدن از فرمانبرى کافران و منافقان، و پیروى از وحى الهى، و سرانجام توکل و اعتماد به خداوند.

 بار دیگر این آیات را مرور کنیم: بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم. «یا أیها النّبىّ اتّق اللَّه و لا تطع الکافرین و المنافقین انّ اللَّه کان علیماً حکیماً. واتّبع ما یوحى الیک من ربّک انّ اللَّه کان بما تعملون خبیراً. و توکّل على اللَّه و کفى باللَّه وکیلاً».

    والسّلام علیکم و رحمةاللَّه‌


[ شنبه 90/6/26 ] [ 2:48 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 218
بازدید دیروز: 1536
کل بازدیدها: 19893429

طلایه دار