سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی سروسامان

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ صبح امروز و با آغاز مراسم چهارروزه در سرزمین منا، یک بار دیگر بی کفایتی هیأت حاکمه عربستان سعودی فاجعه آفرید و بیش از 2000 حاجی، کشته و زخمی شدند.

 

 

 

اما از اولین ساعات اعلام این خبر، رسانه ها و مقامات آل سعود با سر پوشش گذاشتن بر بی لیاقتی این خاندان در اداره مراسم حج تلاش کردند که از یک سو "تقصیر این حادثه را به گردن حجاج بیاندازند" و از سوی دیگر "جو عمومی در منا را آرام جلوه دهند"!

شبکه العربیه که در "محور عربی ــ غربی ــ عبری" فعالیت می کند، ابتدا در ساعت 11:35 به وقت تهران و در خبری فوری از کشته شدن 100 حاجی در منا به دلیل "هُل دادن یکدیگر" خبر داد!!

سپس خبرنگار این شبکه در اولین تماس تصویری از منا اعلام کرد: امروز ظهر زائرانی که پیاده از مزدلفه به رمی جمرات می رفتند و زائرانی که از رمی جمرات باز می گشتند به دلیل خستگی و طولانی بودن مسیر، در خیابان منتهی به مزدلفه و خیابان 204 به دلیل ازدحام و هُل دادن یکدیگر باعث بروز حادثه شدند!

خبرنگار العربیه با تکرار این جمله که "خستگی زیاد، دوری راه، هُل دادن و قصد انجام سریع اعمال، متاسفانه باعث بروز این حادثه شد" ، تلاش کرد زائران را عامل اصلی این حادثه معرفی کند.

این شبکه لیبرال که مکرراً زائران را عامل اصلی این حادثه می نامید عنوان کرد: کاروان هایی که زائران خود را به طور کامل در خصوص اعمال حج آموزش نداده بودند باعث بروز این حادثه شدند.

اما این شبکه اشاره ای به حقیقت حادثه نکرد؛ اینکه مأموران سعودی یکی از مسیرهای اصلی جمرات را بستند و این امر منجر به این شد که صدهاهزار زائر در یک مسیر جمع شوند و پس از ازدحام شدید، زیر دست و پا قرار گرفته و هزاران تن از آنان کشته و مجروح شوند.

فرافکنی دولتمردان آل سعود

این خط خبری، سپس از سوی مقامات سعودی نیز دنبال شد و آنان تلاش کردند "بی نظمی حجاج" و "بی توجهی آنان به دستورات امنیتی" را مسبب حادثه معرفی کنند.

در همین راستا «خالد الفالح» وزیر بهداشت آل سعود در گفتگو با شبکه تلویزیونی رسمی سعودی با سلب مسئولیت از دولت سعودی، تلاش کرد تا حجاج را مقصر قلمداد کند و گفت: "علت وقوع حادثه منا، عدم پایبندی برخی حجاج به دستورات بوده است. اگر همه به دستورات پایبند بودند، این حادثه رخ نمی داد!".

آرامش اوضاع یا پیکرهای زمین مانده؟

شبکه العربیه سپس با پخش تصاویری از محل رمی جمره اظهار داشت: هم اکنون اوضاع کنترل آرام شده و مردم به روال عادی اعمال خود پرداخته اند.

اما آنچه مردم می دیدند کیلومترها دورتر از محل حادثه بود. فاجعه امروز در محل ستونهای جمرات رخ نداد؛ بلکه در خیابان 204 و در ابتدای ورودی مزذلفه به منا روی داده است. بنابراین از ابتدا نیز در محل جمرات خبری نبود که این شبکه با نشان دادن آن، اوضاع را عادی جلوه دهد.

العربیه سپس برای انحراف واقعیت حادثه به بیمارستان "الجسر" رفت و از قول پزشک این بیمارستان اعلام کرد: بیشتر مصدومان براثر آفتاب خوردگی و گرمای هوا آسیب دیده اند!

مامور امنیت بیمارستان الجسر نیز عنوان کرد: وضعیت آرام و عادی شده است و انشاء الله بشتر این آسیب دیدگان امروز یا فردا مرخص می شوند.

این در حالی است که شاهدان عینی از بر جای ماندن پیکر کشته شدگان و نیز عدم رسیدگی به مجروحان خبر می دهند؛ امری که آنقدر غیر متعارف و دردناک است که در پیام یک مقام رسمی ایران نیز منعکس گردید.

 


[ جمعه 94/7/3 ] [ 8:30 صبح ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 1776
بازدید دیروز: 550
کل بازدیدها: 19811221

طلایه دار