سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی سروسامان

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ یک هنرمند لبنانی به مناسبت نهمین سال پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه اقدام به ساخت ماکت تانک «مرکاوا» در ضاحیه جنوبی بیروت نموده است.

 

 

 

 

«احمد عبدالله» هنرمندی است که طی 5 روز به وسیله چوب پنبه ماکت سازی این تانک اسرائیلی را که در جنگ سال 2006 هدف رزمندگان حزب الله قرار گرفت و منهدم شد را شبیه سازی کرده است.

این هنرمند قرار است در ساخت این تانک از جلو‌ه‌های ویژه نور و صدا نیز استفاده کند و لحظه نابودی آن توسط رزمندگان حزب‌الله را بازسازی نماید.

مرکاوا، ناموس ارتش رژیم صهیونیستی است که به عنوان یکی از مهمترین نمادهای جنگی این دولت جعلی شناخته می‌شد. یکی از طرح‌هایی که ارتش اسرائیل بسیار روی آن مانور می‌داد و از آن به عنوان «دژ آهنین» یاد می‌کرد، تانک میرکاوا بود که از ابتدای طراحی خود پس از جنگ رمضان 1973 تا جنگ 33 روزه 4 مدل مختلف آن ساخته شد که آخرین آن میرکاوا 4 بود.

ارتش صهیونیستی برای این تانک تبلیغات زیادی انجام داد و قرار بود که تعداد بسیاری از آنها را هم به کشورهای مختلف بفروشد اما این طرح با جنگ 33 روزه عملا‌ به بوته فراموشی سپرده شد.

در جنگ 33 روزه بنابر برخی از آمارهای موجود 95 تانک اسرائیلی هدف قرار گرفت که 65 عدد آن از نوع مرکاوا 4 بود. گروهی از این تانک‌ها در واپسین روزهای نبرد در «بنت جبیل» و «تپه مسعود» شکار موشک‌های بسیار دقیق و قدرتمند «کورنت» شدند تا به این ترتیب افسانه‌ مرکاوا به پایان برسد و کشورهای خریدار نیز از خرید آن صرف‌نظر کنند.

مهمترین ویژگی تانک مرکاوا طراحی بسیار پیشرفته آن با استفاده از آلیاژی مخفی است، که تصور می‌شد مانع انهدام تانک به وسیله هرگونه موشک ضد تانک و آر‌.پی. جی ‌شود، اما در تهاجم سال 2006 اسرائیل به لبنان، حزب‌الله توانست با کمک موشک‌های ضد تانک، به ده‌ها تانک مرکاوا آسیب برساند که در نتیجه باعث کشته شدن ده‌ها نظامی صهیونیست و زخمی شدن صدها تن دیگر شد که این رویداد تردیدهای بسیاری در مورد توان این تانک را برانگیخت و به خوبی نقاط ضعف این وسیله برای حفظ سرنشینان خود و همچنین عدم توانایی آن برای درگیری‌های مختلف روشن شد.

البته تانک مرکاوا قابلیت‌های فوق العاده‌ای دارد، طراحی عالی، سرعت زیاد، راحتی راننده، قدرت ضربه زنی بالا، دولایه‌ای بودن، دارا بودن یک جداره ضد هسته‌ای، گلوله گذاری اتوماتیک و برقی، ناکارآمد بودن بسیاری از راکت‌ها درمقابل حرکت مرکاوا، دودزایی برای پنهان ماندن ازضربات جنگنده‌ها، سیستم بدنه تمام شنی، دوربین‌هایی با قدرت عدسی 360 درجه و... برخی ویژگی‌های ادعایی برای این نماد ارتش صهیونیستی است.

طراحی بدنه خاص این تانک طوری است که سرجنگی راکت روی آن سرخورده می‌شود و منفجر نمی‌شود و درنتیجه ضربه زدن به این تانک‌ها نسبت به آبرامز، T90،T84 که جزو برترین تانک های جهان هستند، خیلی سخت‌تر است و باید سیستم حجم آتش فوق العاده‌ای این تانک را مورد هدف قرار دهد.

مرکاوا 4 دارای جداره‌ای بسیار قوی در مقابل راکت‌ها و ترکش‌های موشک‌هاست، ضربان حرکتی و سرعت مرکاوا بی‌همتاست. راننده به راحتی می‌تواند محیط خود را اداره کند و نترسد از این که شاید فردی از دشمن به تانک او نزدیک شده و او آن فرد را نمی‌بیند، تا توسط مین چسبان ضربه‌ای وارد آن گردد، یا اینکه در صورت باز بودن ورودی روی تانک نارنجکی درون آن انداخته شود.

قدرت تخریب مرکاوا بسیار عالی است، گلوله زنی‌های پی در پی و الکترونیکی که وصل به ماهواره نیز هست و می‌تواند در صورت جنگ در مناطق کوهی و تپه‌ای سمت دوم کوهستان را دقیق بررسی کرده و به صورت توپخانه‌ای آن قسمت‌ها را هدف قرار دهد.

تخریب مواضع حفره‌ای، مواضع سنگری، مواضع نامنظم، تخریب زره‌ها، تخریب منازل مسکونی، مبارزه با نفرات مهاجم یا مدافع، انجام عملیات ضربتی-سرعتی، استقرار سریع و مداوم در منطقه اشغال شده و مقابله با بالگردها و... از استعدادهای عالی این تانک اعلام شده است.

مرکاوا در عرصه های مختلف حضور تعیین کننده ای را ایفا کرد که یکی از آنها جنگ اعراب با رژیم صهیونیستی بود. ارتش های عربی برای پیروزی در جنگ باید یک مرحله بسیار مشکل به نام گذر از مرکاوا را پشت سر می‌گذاشتند.

وقتی در تابستان داغ 2006 موشک‌های حزب‌الله در جنگ 33 روزه شهرهای صهیونیستی را زیر برد آتش خود قرار گرفت، چراغ مخزن پارک تانک مرکاوا روشن شد و با شکست‌هایی که در جنوب لبنان توسط نیروهای چریکی حزب الله به نیروهای اسرائیل وارد شد، استارت حرکت این تانک خورده شد.

حزب الله بهترین راه را برای مواجهه با تانک مرکاوا مواجهه مستقیم انتخاب کرد که با سلاح‌هایی که دارد این تانک را منفجر یا ناکارآمد کند.

موشک‌های کورنت و تسلیحات ضدزرهی (که امروز نمونه های به مراتب بهتر آن در ایران اسلامی تحت عنوان موشک‌های طوفان، توسن و دهلاویه ساخته می‌شود)، بهترین تهدید برای این تانک‌ها شدند و این موشک‌ها طی چند روز تبدیل به مرگبارترین سلاحی گردیدند که ناموس ارتش عبری را هدف قرار گرفته بود.

تانک‌های مرکاوا با اقتدار هرچه تمام تر وارد خاک جنوبی لبنان شدند اما هیچ‌گاه نتوانستند از مناطقی مانند «بنت جبیل» و «وادی الحجیر» بیرون بروند.

حزب الله لبنان اگرچه از لحاظ تجهیزاتی، پیشرفته تر از مقاومت فلسطین است اما رزمندگان چریک فلسطینی نیز در کارنامه خود انهدام تانک مرکاوا را ثبت کرده‌اند.


[ جمعه 94/5/30 ] [ 10:55 صبح ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 985
بازدید دیروز: 1777
کل بازدیدها: 19779877

طلایه دار