سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی سروسامان

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ بخش‌هایی از ضلع شمالی حرم حضرت دانیال نبی(ع) در شهر "شوش" بر اثر بی‌احتیاطی مسؤولینی که کار گودبرداری و حفاری را در راستای طرح توسعه حرم انجام می‌دهند فروریخت.

 

 

 

 

این حرم که در خیابان امام خمینی(ره) شوش واقع شده مربوط به دوران‌ تاریخی پس از اسلام است و در سال 1310 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 کار طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) شهریور سال گذشته از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان آغاز و اعلام شده بود که با اجرای طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع)، مساحت حرم به بیش از 11 هزار متر خواهد رسید.

از سوی دیگر، اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز در زمان آغاز اجرای طرح توسعه حرم اعلام کرده بود که ضرری به پوسته اصلی ساختمان و گبندخانه آن وارد نمی‌شود و میراث فرهنگی استان، مطالعات استحکام‌ بخشی و مقاوم‌سازی بقعه را انجام داده‌ است.


اما گزارش ابنا از شوش حاکی از آن است که شب گذشته و پیش از ظهر امروز ـ سه شنبه 30 دی‌ماه 1393 ـ بخش‌هایی از ضلع شمالی حرم فرو ریخت. گفته می شود علت این تخریب، گودبرداری غیراصولی در طرح توسعه بوده است.

با توجه به قدیمی بودن گنبد مخروطی و منحصر بفرد این بقعه و نیز نزدیکی رودخانه به حرم، برخی شاهدان عینی احتمال تخریب این گنبد زیبا را نیز دور نمی دانند.

شایان ذکر است سازمان بهسازی و نوسازی مدارس استان خوزستان به عنوان مجری این طرح، اداره ‌کل اوقاف به ‌عنوان متولی و اداره‌ کل میراث فرهنگی استان ناظر طرح هستند.

حضرت دانیال نبی(ع) یکی از پیامبران بنی اسرائیل بود که در قرن هفتم پیش از میلاد می‌زیست. وی از نسل حضرت داوود(ع) و پسر چهارم از همسر اول حضرت یعقوب(ع) نواد? حضرت ابراهیم خلیل(ع) بود که بشارت به بعثت پیامبر اکرم(ص) نیز داد. برخی نیز شجره طیبه او را اینچنین برشمرده‌اند: دانیال نواده یهودا پسر یعقوب پسر اسحاق پسر ابراهیم پسر تارح پسر ناحور پسر سام پسر نوح پسر خنوخ پسر انوش پسر شیث پسر آدم(ع).

مرقد آن حضرت در شهر «شوش دانیال» واقع در 115 کیلومتری شمال اهواز، مورد زیارت مسلمانان و مسیحیان است.

پیامبر اکرم(ص) در فضیلت زیارت ایشان فرموده‌اند: «من لم یقدر علی زیارتی فلیزر قبر اخی دانیال»؛ یعنی: هر کس قادر به زیارت من نیست، قبر برادرم دانیال را زیارت کند. (درک: سفینة البحار، جلد 3، صفحه 351) و نیز: «من دل الی دانیال فبشروه بالجنة»؛ یعنی: هر کس مردم را دلالت بدهد به زیارت دانیال به بشارت بهشت را می‌دهم» (تاریخ انبیاء - جلد دوم)

همچنین حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) فرموده‌اند: «من زار أخی دانیال کمن زارنی»؛ یعنی هر کس برادرم دانیال را زیارت کند مرا زیارت کرده است.

در برخی منابع شیعی آمده است که در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) چهار پیغمبر که یکی از آن پیامبران حضرت دانیال نبی(ع) است که فرماندهی سپاه امام مهدی(عج) را که به سوی شرق حرکت می‌کند به عهده خواهد داشت و پیروزیهای بزرگی نصیب خود خواهد کرد.


[ پنج شنبه 93/11/2 ] [ 6:37 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 1343
بازدید دیروز: 445
کل بازدیدها: 19808045

طلایه دار