سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی سروسامان

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ در شرایطی که استقبال میلیونی زائران اربعین، حتی ارائه خدمات ضروری و روزمره به آنان را نیز با مشکل مواجه کرده، یک اقدام فرهنگی از سوی ایران، تعجب و تحسین ناظران را برانگیخته است.

 

 

 

 

 

برای کسانی که شرایط این روزهای کربلا را می‌دانند مشکل است باور کنند که در نزدیکی حرم حضرت سیدالشهداء(ع) ـ که در بسیاری از ساعات راه رفتن نیز در آن مشکل است ـ می‌توان برای کودکان «ایستگاه نقاشی» برقرار کرد یا برای آن‌ها «مسابقه» گذاشت!

اما این کار انجام شده است؛ آنهم با ابتکار بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و تلاش روحانیون آشنا به مسائل آموزشی و تربیتی کودکان.

«حجت الاسلام والمسلمین حسین حقیقت» روحانی خوش اخلاق و خوش ذوقی است که این روز‌ها در ازدحام شدید خیابان باب القبله امام حسین(ع) ایستگاهی ایجاد کرده تا زائران کودک و نوجوان، با خاطره‌ای به یادماندنی کربلا را ترک کنند.

 

وی که در ایران مدیریت آموزش مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را بر عهده دارد درباره این اقدام به خبرنگار ما گفت: چند سالی است که در ایام زیارتی ایستگاه‌های کودک و نوجوان را در عراق ایجاد می‌کنیم.

وی مخاطب هدف در این کار را دانش آموزان عراقی و نیز زائران کودک و نوجوان ایرانی اعلام کرد و افزود: همانطور که در احادیث شریف هم دستور داده شده است، باید کار فرهنگی روی کودکان و نوجوانان را در اولویت قرار داد زیرا آنان تاثیرپذیری بیشتری دارند و گرایششان به حق و خوبی‌ها بیشتر است. از سوی دیگر اطلاعات کودکان و نوجوانان عراقی پایین است و نیاز آنان به این نوع آموزش‌ها مضاعف است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین حقیقت

 

حقیقت ادامه داد: بنابراین ستادی در بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شد تا با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم زیارت اربعین، ایستگاه‌هایی در مسیر پیاده‌روی زائران و نیز در کربلا برای کودکان و نوجوانان ایجاد گردد که در قالب برنامه‌هایی نظیر قصه گویی، نقاشی، رنگ آمیزی، ثبت خاطرات و برگزاری مسابقه، معارف قرآن کریم، احکام و نیز اهداف قیام عاشورا را به آنان منتقل نماید.

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب زائران از این برنامه‌ها، گفت: متأسفانه مردم کشور عراق به دلیل مشکلات متعددی که در دهه‌های اخیر داشته‌اند، با فقر اقتصادی، فرهنگی و آموزشی زیادی روبرو هستند. لذا والدین عراقی تا با چنین اقداماتی مواجه می‌شوند فرزندان خود را برای استفاده از آن‌ها می‌فرستند.

 

حقیقت با ذکر اینکه این ایستگاه در سال گذشته در کنار بقعه خیمه‌گاه برپا شده بود ادامه داد: استقبال بچه‌ها و والدین آن‌ها از در ساعات مختلف از این ایستگاه آنقدر زیاد است که مجبور می‌شویم برای بازیابی امور و تجدید وسایل، چند بار کار را تعطیل کنیم.

 

مسوول فعالیت‌های آموزشی کودکان بعثه در کربلا عدم وجود امکانات گوناگون را یکی از تنگناهای این کار خواند و گفت: با توجه به مشکلاتی که مسائل امنیتی برای آمدوشد وسایل نقلیه ایجاد کرده است انتقال ابزار لازم از ایران مشکل است؛ لذا برای تهیه برخی از وسایل مورد نیاز مدت زیادی در شهر گشتم و بالاخره هم به دست نیاوردم.

 

وی ضعف نهادهای حکومتی عراق و نیز تعطیلی مدارس در ایام اربعین را از دیگر مشکلات دانست و افزود: در این ایام مدرسه‌های کربلا در اختیار زوار میلیونی قرار گرفته‌اند لذا نمی‌توانیم با آموزش پرورش و مدارس این شهر ارتباط و همکاری داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام حقیقت در پایان، نیاز به «سازماندهی» و «تهیه امکانات از قبل» را از مهم‌ترین نیاز‌ها برای ادامه این کار در سال‌های آینده دانست و تاکید کرد: در این صورت می‌توانیم برنامه‌های دیگری همچون هنرهای تجسمی و روزنامه دیواری را نیز به فعالیت‌های این ایستگاه اضافه کنیم و با استفاده از روش‌های هنری و تربیتی، معارف دین را به شکل غیر مستقیم به روح تشنه نسل جدید منتقل نماییم.

به کودکانی که در مسابقات برگزار شده در این ایستگاه نقاشی برنده شوند جوایزی مانند کتب قصه، کتاب رنگ ‌آمیزی و سربنده اهداء می‌شود.

تصاویر اختصاصی ابنا، گوشه‌ای از فعالیت‌های این ایستگاه کودکان و نوجوانان در خیابان باب القبله امام حسین (ع) را نشان می‌دهد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 


[ شنبه 93/9/22 ] [ 8:48 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 974
بازدید دیروز: 1801
کل بازدیدها: 19796399

طلایه دار