سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی سروسامان

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «مهدی باقری» کارگردان مستند "پرچم دروغین" به بیان ناگفته‌هایی از این مستند که همزمان با آغاز حملات گروه تروریستی داعش به عراق طرح آن کلید خورد پرداخت.

 

 

 

 

وی گفت: از روزهای اولیه شروع بحران در عراق طرح‌های زیادی برای ساخت مستند مطرح شد و تا تصویب طرح در گروه 20 روز به طول انجامید. گروه 25 روز پس از شروع وقایع در عراق حضور پیدا کرد و حدود 20 روز هم در عراق حضور داشت.

باقری افزود: با توجه به اینکه ما اولین گروه مستندساز ایرانی بودیم که در عراق جرأت فعالیت پیدا کرده بود کار بسیار سختی در پیش داشتیم. هرچند خبرنگاران شبکه‌های غربی به خصوص بی‌بی‌سی فعالیت‌های زیادی را برای تهیه تصاویر از عراق می‌کردند که جای سوال از رسانه‌های داخلی دارد که آیا آن‌ها هم اینگونه بودند؟! و ما می‌دانیم که نبودند!

این مستندساز با اشاره وضعیت امنیتی مناطقی که برای ساخت مستند به آنجا رفته‌اند گفت: ما دائما در مکان‌های مختلف استقرار پیدا می‌کردیم تا خطرات را کمتر کنیم، گاهی در یک روز به سه استان عراق رفت و آمد داشتیم که لازم است از گروه‌های امنیتی که همراه ما بودند تشکر کنم.

مستندساز جوان کشورمان اضافه کرد: کار بسیار خوبی که انجام شد سعی کردیم محدود کار نکنیم و برای به تصویر کشیدن نیروهای داوطلب مردمی به مناطق بسیاری سر زدیم گرچه حضورمان در آنجا بسیار کوتاه بود اما سعی شد که این کار صورت بپذیرد.

وی از حضور عوامل مستندساز در مناطق بسیار خطرناک عراق نظیر جرف النصر (جرف الصخر سابق) که معروف به مثلث مرگ است خبر داد و افزود: استان الانبار، استان حله، فلوجه، کرکوک و طوزخورماتو از دیگر مناطق عراق بود که ما به انجا رفتیم.

باقری با انتقاد از پخش مستندهایی با تحریف زیاد درباره عراق گفت: متاسفانه حدود یک ماه پیش یکی از شبکه‌ها مستندی را در رابطه با عراق پخش کرد که نکات منفی زیادی داشت.

وی افزود: کسانی که این مستند را ساختند بعضی از مسائل عراق را تحریف کردند که انشاءالله سهوی بوده باشد که اگر عمد بوده باشد حق بسیاری از نیروهای داوطلب مردمی را تضییع کردند. استفاده? بسیار زیاد تصاویر آرشیوی از دیگر نقاط منفی مستند بود ولی حضور آن‌ها در عراق در چنین شرایطی قابل تحسین است.

این مستندساز با اشاره به ساخت مستند پرچم دروغین گفت: از نکات جذاب مستند پرچم دروغین حضور عوامل آن در 75 متری، یک کیلومتری و 3 کیلومتری نیروهای داعش است آن هم در شرایطی که تک تیر‌انداز‌های داعش تا 7 کیلومتر را زیر آتش قرار می‌دهند.

وی افزود: گروه ما در بعضی از این مناطق به صورت مسلح وارد می‌شد و حتی در دست فیلمبردار گروه هم اسلحه بود و هم دوربین. او باید با این شرایط به فیلم برداری می‌پرداخت. شرایط کار در عراق از بسیاری جهات سخت‌تر از سوریه است چراکه به برخی از نیروهای عراقی هم نمی‌شود در وضع کنونی اعتماد کرد!

باقری با تاکید بر اینکه در عراق وقایعی در جریان است که بسیار دردناک است و بسیاری از آن‌ها به مصلحت نیست که به تصویر کشیده شود گفت: ما سعی کردیم رویکردی واقع بینانه نسبت به تحولات داشته باشیم هرچند بسیاری از تصاویر‌هایمان را منتشر نکرده و نمی‌کنیم.

از نکات جالب توجه این مستند این است که رزمندگان عراقی برای سلامتی مقام معظم رهبری دعا می‌کنند چراکه این مستند در زمان بستری بودن مقام معظم رهبری در بیمارستان فیلمبرداری شده است که نشان از عشق و علاقه رزمندگان به فرمانده کل قواست.

این مستندساز جوان در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از برخی مراکز فرهنگی که در انجام این امور کارشکنی کردند پرداخت و گفت: زیر پوست این مراکز جریاناتی جاری است که اگر افشا شود در روند توسعه فرهنگی نقشه مهمی دارد که در زمان لازم منتشر خواهم کرد.

وی تصریح کرد: مسائل مالی ما را بسیار در ساخت این مجموعه اذیت کرد که امیدوارم برای هیچ مستندسازی این شرایط سخت پیش نیاید.

باقری ضمن تقدیر از عوامل دست اندرکار در ساخت مستند پرچم دروغین گفت: این مستند روز پنجشنبه ساعت 30: 17 از شبکه افق پخش می‌شود. بینندگان محترم برای پخش دوباره می‌توانند با ذکر نام مستند (پرچم دروغین) به سامانه 100022 پیامک بدهند.

در ادامه تصاویری از مستند پرچم دروغین را مشاهده می‌کنید:


[ پنج شنبه 93/9/20 ] [ 8:1 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 674
بازدید دیروز: 445
کل بازدیدها: 19807376

طلایه دار