سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی سروسامان

به گزارش انرژی مثبت به نقل از فرهنگ نیوز، با کمی تامل در وقایع چندسال گذشته دانشگاه ها به غائله هتک حرمت شهدا در دانشگاه شریف در سال 1384 و دانشگاه امیرکبیر در سال 1387 برخواهیم خورد که به داستان این روزهای سریال «معراجی ها» بی شباهت نیست.

 

 

 

 

 


گزارش «کیهان» از مراسم تدفین شهدای گمنام در دانشگاه صنعتی شریف در 22 اسفند 1384:

مراسم خاکسپاری سه شهید گمنام در مسجد دانشگاه صنعتی شریف، عصر دیروز درحالی به انجام رسید که شیطنت عده ای منجر به بروز حوادثی در آن شد.

به گزارش خبرنگار کیهان، این عده که با هدایت وسازمان دهی انجمن اسلامی دانشگاه شریف در محل تعیین شده برای دفن شهدای گمنام، تجمع کرده بودند، با اظهار این که تدفین شهدا بدون اجازه آنان صورت می گیرد، تا ساعاتی پس از ظهر دیروز مانع از دفن شهدا شدند، اما سرانجام دانشجویان با به دست گرفتن تابوت شهدا و حرکت به سمت محل دفن، سه شهید گمنام را در این محل دفن کردند.

این واقعه با حوادثی از جمله فحاشی عناصربازی خورده و در نهایت ضرب و شتم رئیس دانشگاه شریف همراه شد.

معترضان که در میان آنان عناصری با ظواهرنامناسب وازجمله دختران بدحجاب زیادی حضور داشتند، دفن شهدای گمنام را برای سوءاستفاده های بعدی می دانستند . این عده با اعلام این که دفن شهدای گمنام بدون اطلاع قبلی در دانشگاه صورت می گیرد، در دقایق اولیه با سوت و کف مانع از انجام مراسم خاکسپاری شدند.
براساس این گزارش در سوی دیگر جمع زیادی از دختران دانشجوبا حجاب اسلامی در حالی که اغلب به خاطر بی حرمتی به ساحت شهدا، به شدت گریه می کردند، حضور داشتند که به همراه دانشجویان پسر با شعارهای خود به رفتار و شعارهای معترضان واکنش نشان می دادند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است این واقعه پس از آن که سعید حدادیان (مداح) پشت تریبون قرار گرفت و جملاتی را خطاب به معترضان گفت، وارد مرحله تازه ای شد. حدادیان گفت: از من خواسته شد تا برای شما بخوانم اما نمی خوانم و فقط می گویم فکر این که اگر این شهدا از این جا بازگردانده شوند، چه خواهد شد را هم بکنید. در تاریخ اسلام یک عده -دور از جان شماها- با دفن امام حسن مجتبی(ع) در کنار قبر پیامبر مخالفت کردند و نامشان در تاریخ ماند.

حدادیان پس از آن که با شعار «دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد» روبرو شد، خطاب به دانشجویان بسیجی گفت این شعار خوبی است، شما هم تکرار کنید که به یک باره همه دانشجویان حاضر، شعار مذکور را فریاد کشیدند.

حدادیان خطاب به معترضان گفت: اگر این انرژی را که صرف می کنید تا شهدا دفن نشوند، بعداً صرف کنید تا به آنها بی حرمتی نشود، بیشتر سود خواهید برد.

پس از دفن شهدا در محل تعیین شده، معترضان که پراکنده شده بودند، به سمت دکتر سهراب پور، رئیس دانشگاه حمله ور شدند و با مشت و لگد وی را مضروب کردند. این اقدام معترضان درحالی که برخی از آنان رئیس دانشگاه را با فحش های رکیک خطاب می کردند، دقایقی به طول انجامید تا وی توانست با کمک جمع دیگری که به حمایت از او شتافته بودند، وارد ساختمان اداری شود. این عده سپس دو طرف ساختمان را محاصره کردند و با شکستن شیشه ها و پرتاب سنگ به شعارهای خود ادامه دادند و در حالی که آمبولانس برای انتقال رئیس دانشگاه به بیمارستان آمده بود، مانع از آن شدند اما به هرحال دکتر سهراب پور دقایقی بعد به بیمارستان مهراد منتقل و در زیر سرم بستری شد.

گزارش خبرنگار ما حاکی است دانشجویان دانشگاه شریف که به خاطر بی احترامی به ساحت مقدس شهدا به شدت متاثر شده بودند، حضور تعدادی از محرکان اصلی این جریان را که از خارج دانشگاه به این جمع پیوسته بودند، با هدف برهم زدن جو دانشگاه ها و تلاشی در مسیر خط دشمنان اصلی مردم دانستند. این نظر بویژه به خاطر آن بود که در جمع معترضان، کسانی بودند که بر حفظ حرمت شهدا تاکید داشتند اما اغلب معترضان با تحریک پذیری و برخوردهای احساسی و با خنده و سوت و کف، اعتراض خود را نشان می دادند و اقدام اعتراضی آنان به رفتاری دون شأن محیط فرهنگی و علمی دانشگاه شریف تبدیل شده بود.

حاشیه نگاری شریف نیوز از مراسم خاکسپاری:

ـ انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف با برپایی تجمعی در پی آن بود تا از این اقدام جلوگیری کند. اعضای این تشکل از ساعت‌ها پیش از آغاز برنامه باتجمع در محل در نظر گرفته شده برای به خاک‌سپاری شهدا مانع از نزدیک شدن دیگران به این محل می‌شدند.

ـ با نزدیک شدن به زمان اعلام شده برای شروع مراسم، شعارهای اعضای انجمن اسلامی هم شروع شد. این جمع هنگام ذکر مصیبت در مراسم به خاکسپاری، به کف و سوت زدن پرداختند.

ـ هرچند این تصمیم در شورای فرهنگی دانشگاه که نماینده انجمن اسلامی در آن حضور دارد گرفته شده بود، اما این تشکل باز هم با این تصمیم قانونی مخالفت کرد.

ـ یکی از اعضای انجمن اسلامی که سابقه چهار ترم مشروطی و اخراج از خوابگاه به دلیل قطع برق خوابگاه را در پرونده خود دارد، لحظاتی پس از شروع مراسم، با رفتن به پشت‌بام مسجد، سیم‌های بلندگوهای مسجد را قطع کرد، که مدتی باعث اخلال در اجرای مراسم شد.

ـ با شروع صحبت‌های یکی از مسئولین برنامه، مخالفین با سوت و کف از ادامه صحبت‌های او جلوگیری کردند.
حدود ساعت 14، دانشجویان موافق به مخالفان اجازه دادند که نظرات خود را از تریبون اعلام کنند. که در ادامه، نزدیک به 10 نفر موافق و مخالف به بیان نظرات خود پرداختند. گفتنی است در تجمع روز گذشته انجمن اسلامی، آن‌ها اجازه صحبت کردن به مخالفین خود را نداده بودند.

ـ هنگام ورود تابوت شهدا به مسجد دانشگاه شریف، تعدادی از اعضای انجمن اسلامی پس از اهانت به دیگر دانشجویان و سر دادن شعارهای نامأنوس، به داخل جمعیت تشییع‌کننده، چند نارنجک پرتاب کردند.

ـ پروفسور سعید سهراب‌پور، رئیس دانشگاه شریف، هنگام بازگشت از مسجد، در جلوی درب دفترش مورد ضرب و شتم شدید افراد منتسب به انجمن اسلامی قرار گرفت، که پس از رو به وخامت نهادن حال وی، برای درمان به بیمارستان منتقل شد. وی چند ماه پیش تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود. پروفسور سهراب‌پور سال گذشته به عنوان «چهره‌ماندگار» انتخاب شده بود.

ـ تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه شریف پس از اطلاع از ضرب و شتم ریاست دانشگاه، با حضور در دفتر ریاست خواستار پی‌گیری حقوقی این هتک حرمت شدند.

ـ عده‌ای دانشجونما نیز حوالی ساعت 16 اقدام به شکستن شیشه‌های ساختمان امور اداری کردند.

ـ تعداد زیادی از اعضای انجمن اسلامی چند دانشگاه دیگر تهران، دفتر تحکیم(علامه) و عده‌ای غیردانشجو نیز در بین تجمع انجمن اسلامی دیده می‌شدند.

ـ چند تن از اعضای انجمن اسلامی که مخالف حرکات نامناسب این تشکل بودند، در گفت‌وگو با خبرنگار «شریف‌نیوز»، این اقدام را لکه‌ای سیاه و پاک نشدنی بر دامن این تشکل دانستند.

. هنگام دفن پیکر چند شهید گمنام در دانشگاه شریف درگیری گسترده‌تری با محوریت انجمن اسلامی این دانشگاه به وجودآمد که حتی به زمین خوردن پیکر یکی از شهدا انجامید و رییس آن دانشگاه مورد ضرب وشتم قرار گرفت.


[ دوشنبه 93/6/31 ] [ 8:3 عصر ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 286
بازدید دیروز: 637
کل بازدیدها: 19776109

طلایه دار