سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی سروسامان

نخستین کسی که خانه کعبه را پرده پوشانید "تبع حمیری" پادشاه یمن بود. در دوران عباسی  خادمان کعبه از انبوهی پرده‌ها بر روی کعبه شکایت کردند و گفتند بیم آن می‌رود که خانه صدمه ببیند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، پرده خانه کعبه از جنس حریر طبیعی خالص و به رنگ مشکی، منقش به آیات قرآن‌کریم است که با خط زیبا، با نخ‌های طلا و نقره بافته ‌شده‌ و ده‌ها کیلو طلا و نقره در ساخت آن استفاده شده ‌است.
ارتفاع این پرده 14متر و نوار دور آن به عرض 95 سانتیمتر است که از 16 قطعه به شکل مربع تشکیل‌ شده ‌است.
نوار اطراف این پرده منقش به آیات قرآن ‌کریم است که در فواصل معین عبارات "یا حی و یا قیوم"،"یا رحمن و یا رحیم" و "الحمدالله رب‌العامین" با رنگ طلایی دوخته ‌شده‌اند.
پوشش در کعبه نیز از حریری به ارتفاع 5/ 6 متر و عرض 5/3 متر منقش به آیات الهی و تزئینات اسلامی با طلا و نقره است.
پرده خانه خدا از 5 قطعه تشکیل ‌شده ‌است که هر قسمت یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را دربرمی‌گیرد که هنگام نصب، وزن این پرده به حدود دو تُن می‌رسد. در پرده کعبه نیز 150 کیلو نخ طلا و نقره به کار رفته است.
این پرده با همکاری کارخانه‌های داخل و خارج عربستان تهیه ‌می‌شود و پارچه حریر این پرده را هر سال یکی از کشورها هدیه ‌می‌کند؛ پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.
بافت و آماده سازی پرده کعبه با دست و ماشین حدود 8 ماه طول می‌کشد.
نخستین کسی که خانه کعبه را پرده پوشانید "تبع حمیری" پادشاه یمن بود. در دوران عباسی  خادمان کعبه از انبوهی پرده‌ها بر روی کعبه شکایت کردند و گفتند بیم آن می‌رود که خانه صدمه ببیند. مهدی عباسی خلیفه مسلمین دستور داد پرده‌ها را بردارند و تنها یک پرده بر آن بگذارند و سالی یک بار آن را عوض کنند این سنت تا به امروز ادامه دارد....

 

اطلاعات فایل دریافتی :

 حجم : 13 مگابایت | فرمت flv

 زمان : 02:53

 دانلود - Direct Download Link

 


[ جمعه 91/8/5 ] [ 11:29 صبح ] [ کربلایی جواد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک دوستان
لینک های مفید
امکانات وب


بازدید امروز: 296
بازدید دیروز: 122
کل بازدیدها: 19761173

طلایه دار